Bridge Tips Spelen

Met deze tips gaat uw speelniveau beslist omhoog.



Snijden.

Snijd bij gelijke kansen over de tegenspeler die normaal gesproken het minst agressief biedt.
De kans is groter dat hij meer punten heeft.


Niet vergeten.

Let bij het afspelen op je entrees wanneer je een speelplan maakt.
Het klinkt misschien als een open deur, maar er zijn altijd mensen die dit vergeten...


Vastigheid of zekerheid in je spel.

Stel dat je altijd met Aas-Heer in de hand de Aas speelt. De keer dat je alleen de Heer hebt, moet je die spelen, waardoor de tegenstander kan concluderen dat je de Aas niet hebt. Omgekeerd, als je altijd de Heer speelt, moet je de Aas spelen wanneer je die alleen hebt, waardoor de tegenstander kan afleiden dat je de Heer niet hebt.


Minimaal 2 en maximaal 3 slagen.

           VB54

???              ???

           A32

Ik zie vaak dat mensen in deze situatie de Vrouw voorspelen. Als de Heer links zit, maak je twee slagen, en als hij rechts zit, maak je ook twee slagen (Honneur op Honneur). Het is beter om eerst de Aas te spelen en daarna een kleintje naar de Vrouw. Zit de Heer rechts, dan maak je nog steeds twee slagen, maar zit de Heer links, dan maak je er drie!


Niet alles uit China is slecht.

Overweeg een Chinese snit als je denkt dat de Heer rechts en lang zit, de Vrouw kort zit en je eigen kaart verborgen blijft. Speel de vrouw vanuit noord en wanneer oost niet de heer speelt, speelt u in zuid ook een kleintje. 

          V2

???           H543

        A???


Zo'n "slechte" hand nog nooit gehad.

Zelfs met een slechte hand, weinig punten en een ongunstige verdeling, kun je nog steeds de enige zijn die het spel doorziet. Hierdoor kun je toch een goed resultaat behalen. Het is wel belangrijk om goed op te blijven letten.


Te hoog geboden.

Als u duidelijk te hoog in een manche zit, probeer dan niet om zo min mogelijk down te gaan. Denk in plaats daarvan na over hoe het spel moet verlopen om de manche toch te maken en speel daarnaar, zelfs als dat betekent dat u veel meer down gaat dan nodig is.


Manche gemist.

Als u duidelijk een manche hebt gemist, probeer dit dan niet goed te maken door zoveel mogelijk slagen te halen, maar speel zo veilig mogelijk.


Goed om te weten.

Incasseer uw winnende slagen in een korte kleur als laatste.


Niet bang zijn.

Beslis welke kleur het grootste aantal potentiële slagen oplevert en speel die dan het eerst.
In de meeste gevallen zal dit uw langste kleur zijn.
Wees niet bang om de tegenstanders hun slagen in uw lange kleur te geven als het slagen voor u oplevert.


Geef ook een slag aan de tegenstanders.

Als u niet genoeg topwinnaars hebt om uw contract te maken, maak dan een plan om meer winnaars te creëren.
U hebt twee belangrijke manieren om extra slagen te ontwikkelen:
Snijden om de honneurs van de tegenstanders te vangen.
Het ontwikkelen van een lange kleur, waarbij de tegenstanders misschien wel een of meer slagen krijgen.


Tellen en planning.

Tel uw winnaars zodra dummy open gaat.
Speel geen kaart totdat u een plan hebt gevormd voor het maken van uw contract.


Geef niet op.

Ook al hebt u te veel verliezers om het contract te maken, geef dan niet op.
Snijden om de honneurs van de tegenstanders te vangen.
Ontwikkel een lange kleur, om daar uw verliezers op af te gooien.
Probeer zoveel mogelijk introevers te maken in de hand met de minste troef.


Tellen bij een troefcontract.

Tel je verliezers zodra u de dummy ziet.
Heeft u een 5-3 of een 6-2 troeffit, richt het tellen dan op de hand met de meeste troeven.


Die vervelende automatische piloot.

Het is niet altijd goed om je langste kleur te spelen in SA.
Kijk eerst hoeveel slagen u zeker maakt en vergelijk de kleuren met elkaar.
Het maakt uw contract een stuk kansrijker.


Geef ook soms een cadeautje weg.

Wanneer u AVx tegenover Bx hebt, kan het spelen van de vrouw een entree creëren.
Het kost een slag, maar vaak is de entree belangrijker


U mag met troef starten.

Wanneer je tegenstanders een duidelijke voorkeur hebben voor die ene kleur boven die andere kleur,
is het starten met troef vaak het beste.


Gratis snitje.

Wanneer u een snit wordt aangeboden, betekent dat niet dat u hem moet nemen. Als het van het belang is om een tegenstander niet aan slag te laten, kan het verstandig zijn om de snit niet te nemen. In dit voorbeeld West.


Niks verraden. 


Boer zonder 10.

Speel bij het snijden nooit de boer voor, wanneer u niet in het bezit bent van de tien. 
Het is dan beter om een kleintje naar de boer te spelen.


Gefopt.

Stel uw partner komt uit met schoppen 10.
De dummy gaat open en daar liggen de volgende schoppen. H76.
U heeft schoppen boer, 9 en de 8.
In de dummy komt schoppen 6.
Speel nu niet klakkeloos schoppen 8 bij, maar speel schoppen boer bij.
Vermoedelijk zal de leider u op een singelton zetten en de overige schoppen bij uw partner.
Het kost niks, want al uw schoppen zijn even hoog.


Bezint voor u begint. 

Het komt niet zo vaak voor, maar wanneer het gebeurt dan gaat het vaak fout.
U heeft in de dummy (noord):
Ruiten: HVB65
In uw hand (zuid) heeft u:
Ruiten: A98
U bent in de dummy aan slag.
Hoe maakt u nu zeker 5 ruiten slagen?

Speel eerst ruiten heer.
Het kost niks en u kunt kijken hoe de ruiten verdeeld zitten.
Ongeacht of een van de tegenstanders ruiten 10 in vijven heeft.
U maakt altijd 5 ruiten slagen.

Speelt u echter een kleine ruiten vanuit de dummy en oost de ruiten 7 en u ruiten aas,
dan maakt u maar 4 ruiten slagen wanneer oost een 5-kaart ruiten heeft.
Wanneer u snijdt op ruiten 10, dan heeft west natuurlijk ruiten 10. 


Zeker of niet zeker?

Nog een keer een veilige speelwijze.

A1083 (dummy is noord)
HB92 (u bent zuid)

U bent zuid en noord is de dummy.

Speel vanuit zuid de boer voor.
Ongeachte wat west bijspeelt, u speelt in noord het aas.
Heeft west niet de vrouw bijgespeeld, dan heeft oost vermoedelijk de vrouw.
En nu vanuit noord de 10 voor.
Speelt oost niet de vrouw, dan speelt u in zuid de 2 bij.

Proberen maar.
U verliest er niks mee.
Wanneer u over zuid zou snijden en west heeft de vrouw, 
of u zou over noord snijden en oost heeft de vrouw,
geeft u ook een slag af.
U daagt nu de tegenstander uit om 2 keer een honneur niet op een honeur te spelen.


Nog zo'n zekerheidje. 

Nog een keer een veilige speelwijze.

AB62 (dummy is noord)
V874 (u bent zuid)

U bent zuid en noord is de dummy. U bent aan slag.

Speel nu niet de vrouw voor uit zuid om op de heer te snijden.
Heeft west de heer, dan zal hij deze bijspelen en zult u strakjes nog eens moeten snijden op de 10 en de 9.
Beter is om een kleintje uit zuid naar de boer te spelen.
Wordt de boer niet genomen in oost, dan heeft west vermoedelijk de heer in tweeën.
Sla na het snijden het aas.
Waarom moet west de heer in tweeën zou moeten hebben?
Probeer het maar eens.


En zo doen wij dat.

Misschien 3 slagen.

VB43 (dummy is noord)
A76 (u bent zuid)

U bent zuid en noord is de dummy. Van waaruit zou u deze kleur willen spelen?

Wanneer u de vrouw vanuit de dummy speelt, dan maakt u altijd 2 slagen, 
ongeacht wie de heer heeft.
Heeft oost de heer dan speelt hij deze op de vrouw bij.
U moet het aas nemen en u heeft alleen de boer vrij.
Heeft west de heer, dan snijdt u. Dan krijgt u ook alleen maar de boer en het aas.
Het is dus beter wanneer u de 6 vanuit zuid speelt.
Heeft west daadwerkelijk de heer, dan maakt u 3 slagen.
U verliest er niks mee. U kunt alleen een slag extra verdienen.


Neemt u? Of toch niet?

AV6 (u bent zuid)

In deze kleur start west tegen uw 3 Sans Atout met de 4.
Wanneer oost de heer speelt, dan duikt u.
West heeft dan de boer.
Wanneer oost de boer bijspeelt, dan neemt u met de vrouw.
West heeft dan de heer. Dus de boer niet nemen kost een slag.

Proberen maar!


Dit noemen de geleerden "de contra-snit"

U speelt 4 schoppen en moet 3 ruiten slagen maken anders bent u down. 
U bent in zuid aan slag.
Als u dit doet, dan moet u weten dat west de vrouw heeft

Speel de boer voor.
Speelt west de vrouw, dan neemt u in noord met de aas.
Dan vanuit noord de 9 en neemt oost niet, dan speelt u in zuid een kleine ruiten bij.
Neemt oost wel, dan neemt u met de heer en de 8 is hoog in noord.


Nog een contra-snitje.

Om uw contract te maken, mag u maar 1 ruitenslag verliezen. 
U bent in zuid aan slag.
Dit kunt u zo spelen als u weet waar de punten zitten.

Wanneer u vlug naar de kleur kijkt, dan zou u kunnen besluiten om een kleine ruiten vanuit zuid naar de heer van noord te spelen. Dan vanuit noord een kleintje naar de 10 en snijden op de boer.
Jammer. U geeft dan 2 ruiten slagen af.

Speelt u echter ruiten 10 vanuit zuid en west speelt de boer bij, dan neemt u met ruiten heer en vervolgt u met een kleine ruiten vanuit noord en snijdt dan op ruiten 9 van oost.
Nu geeft u maar 1 slag af


Nu nemen we wel de gratis snit. 

Wordt door de vork gespeeld en u heeft als leider een singelton in die kleur en u speelt een troefcontract, neem dan de aangeboden snit. Op het aas van die kleur moet u wel een verliezer kwijt kunnen.

West start met  5 in uw 4  contract.
Neem nu de snit die u geboden wordt door  vrouw te spelen.


Net één slag te weinig.

De dummy gaat open en u komt net een slag tekort en u bent afhankelijk van een snit.
Probeer dan onderstaande maar eens.

Speel dan eerst al uw winnaars (ook uw troef) en let goed op wat de tegenpartij bijspeelt.
In heel veel gevallen zult u zien, dat een van de tegenstanders die kaart moet bijspelen, 
die voor uw laatste slag zal zorgen. U kunt, door dit te doen, de eventuele fatale snit vermijden.

Dus niet te bang om al uw winnaars eerst te incasseren.
Want u had toch al een slag te weinig.

Dit werkt ook bij een manche, maar alleen in mindere maten. U mist immers wat meer punten.
Maar ook hier zult u versteld staan, hoe vaak u een en soms allebei de tegenstanders in een dwang brengt.

Let u maar eens op, hoe vaak spelers hun troef pas op het einde van het spel spelen.
Vreemd toch, vindt u niet? 
Heeft u bijvoorbeeld van de laatste 6 kaarten nog 4 troeven in uw hand.
Door ze meteen door te spelen, moeten de tegenstanders iets afgooien.
Wel goed op letten, want dat is het verschil tussen maken en niet maken.


Zo werkt de regel van 7.

Het is een weetje of een handigheidje. De regel van 7 pas je toe, wanneer je zelf SA speelt.
Wat heb ik aan deze regel en hoe pas ik hem toe?

Wanneer de tegenpartij uitkomt tegen uw SA dan zullen ze proberen lengteslagen te maken.
Het is dus zaak dat u weet, hoe vaak u uw aas op moet houden. 

Dat gaat als volgt. U bent West en Noord start met Harten 3. 

U heeft u samen met uw dummy 6 harten.
Trek dit getal af van 7 en u weet hoe vaak u uw Harten aas moet ophouden. 

In dit voorbeeld dus 1 keer. Is uw linker buurman gestart van een 5-kaart Harten
dan heeft uw rechter buurman maar een 2-kaart Harten
Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn en is uw linker buurman van een 4-kaart gestart, dan maakt het niet uit. 
Er wordt dan geen extra lengteslag gemaakt door de tegenpartij. 

Waar u natuurlijk zeker op moet letten is, dat u een logisch iets, niet onderwerpt aan deze regel. 
U speelt in dit voorbeeld een kleine in de dummy en wanneer uw rechter buurman de vrouw of heer bijspeelt,
dan neemt u met het aas. Uw B10 is uw volgende opvang.


Overtroeven of niet?

Indien u de tegenpartij kan overtroeven met een troef die u sowieso al zou krijgen, 
is het vaak zinvol om dat niet te doen. Denk twee keer, voordat u overtroeft.